Tør du la AI skrive content-artiklene dine?

Tør du la AI skrive content-artiklene dine?

10. desember 2024 - 3 minutter å lese

Enten du har lang erfaring med copywriting, eller om du akkurat har startet med å lage innhold, kan AI potensielt hjelpe deg et godt stykke på veien. Men hvordan sikrer du at du bruker AI på riktig måte, og at innholdet faktisk resonnerer med publikumet ditt?

Det er du som bør definere innholdet

Ikke la AI diktere hva innholdet skal handle om. Det bør heller komme fra deg, og hvordan du har analysert målgruppen din:

  • Definer hvem du skriver for: Hva er deres interesser, behov eller utfordringer?
  • Hva søker målgruppen etter: Er de på jakt etter informasjon om produkter, bransjenyheter, lover og regler, eller How-to content osv …?

Når du har funnet ut av dette, kan du begynne å bruke AI til det de er verdt. Her kan du for eksempel be om relevante tema innenfor de forskjellige kategoriene du vet at målgruppen ser etter informasjon om.

I tillegg kan du få Chat GPT til å skrive et forslag til tekst, som du kan hente inspirasjon fra.

Fornuftig bruk av AI knyttet til SEO

AI kan mest sannsynlig komme opp med fine fraser og nøkkelord knyttet til dine tjenester eller produkter, men det kan være en god ide å analysere og definere disse på forhånd.

Etter du har funnet dine nøkkelord, kan du be Chat GPT inkludere disse i teksten din, uten at det ser tvungent ut.

I tillegg kan du bruke AI for å lage optimaliserte metabeskrivelser basert på nøkkelordene du har kommet frem til i analysen din.

Ikke stol blindt på AI

Selv om det kan være fristende å kopiere, og lime inn rein tekst fra AI-tjenester og trykke publiser, er det sjelden en god ide. AI kan produsere tekst raskt, men kan også inneholde skrivefeil, unøyaktig informasjon eller mangler som kan skade både innholdets kvalitet og din bedrifts omdømme.

Det blir fort tydelig for leserne når innholdet ikke er menneskelig gjennomarbeidet. Bruk AI heller som et verktøy for inspirasjon, ikke som den eneste kilden til innholdet ditt. Husk også de etiske sidene ved AI-bruk i innholdsproduksjon.

Hvor mye av bedriftens informasjon ønsker du å dele med AI-tjenester, og kan du være sikker på at innholdet er unikt og ikke plagiat? Disse spørsmålene er viktige å vurdere før du bestemmer deg for hvordan du skal bruke AI i innholdsproduksjonen din.

Et flott verktøy for korrektur

Etter du har skrevet ferdig teksten din, er det alltid en god ide å få noen til å gå igjennom innholdet før du trykker publiser. Det er ikke helt uvanlig at man blir blind på hva man selv skriver.

Et godt tips er å få Chat GPT til å lese igjennom teksten din og markere skrivefeil, eller setninger du kunne formulert annerledes. Da får du muligheten til å selv vurdere om du vil endre på det den foreslår.

Bruk AI som en ressurs – ikke som en tjener

Gjør mesteparten av jobben selv. Det er tross alt du, eller bedriften du jobber for som skal tjene på arbeidet. Hvis du lar AI gjøre mesteparten, eller alt av arbeidet, mister du mye av særpreget som mest sannsynlig gjorde at du fikk jobben i utgangspunktet.

Når det er sagt, kan AI gjøre hverdagen din betraktelig enklere. (Ved riktig bruk).